۱۴۰۳ دوشنبه ۱۰ ارديبهشت
کارگاه یک روزه سناریو به روش GBN

کارگاه یک روزه سناریو به روش GBN

اندیشکده آینده پژوهی دانشگاه اصفهان برگزار می کنید: کارگاه یک روزه سناریو به روش GBN

 
اندیشکده آینده پژوهی دانشگاه اصفهان برگزار می کنید: کارگاه یک روزه سناریو به روش GBN
چگونه می‌توان برای آینده‌ای که مملو از عدم‌قطعیت‌هاست برنامه‌ریزی کرد؟ آیا شما مهیای آینده هستید؟ برنامه‌ریزی مبتنی بر سناریو چه کمکی در این راستا به شما می‌کند؟ در راستای پاسخگویی به این پرسش‌ها، اندیشکدة آینده‌پژوهی دانشگاه اصفهان به‌صورت حضوری و مجازی برگزار می‌کند: کارگاه یک‌روزة سناریونویسی به روش .GBN در این کارگاه چه می‌آموزید؟
I. کارکردهای مهم آینده نگاری
II. مراحل انجام برنامه‌ریزی سناریو محور
III. شناسایی کلان روندها، روندها و نوآیندها
IV. اولویت‌بندی عوامل تأثیرگذار بر آینده
V. نوشتن و منطق‌دهی به سناریوها
VI. نحوة اتصال سناریو به استراتژی
برای اطلاعات بیشتر و اطلاع از نحوة ثبت‌نام با مهندس یوسف عباس‌زاده تماس بگیرید.
شماره تماس: 09218774614
امکان تماس از طریق تلگرام، واتساپ و ایتا نیز وجود دارد.
 
 
 
 
 
 
 
توضیحات تفصیلی کارگاه
یک سناریو داستانی با علت و حلقه‌های اثر محتمل است که یک آینده شرطی را به حال متصل می‌کند، در این میان تصمیمات کلیدی روشن، اتفاقات، و نتایج در خلال یک داستان شکل می‌گیرد (Glenn, 2010). یادگیری سناریو فرایندی است که از طریق تخیل و تحلیل، رویکردهای سنتی توسعه استراتژی را با نگاه به پیچیدگی محیط‌های آینده که ممکن است سازمان با آن درگیر باشد، برای پایداری در آینده و ادامه شکوفایی گسترش می‌دهد (Freeman & Watson, 2009).
در این کارگاه مدل سناریو‌نگاری (GBN) مبنای کار است. سناریو‌‌نویسی ابزاری برای دستیابی به ادراکی ساختاریافته پیرامون شرایط محیطی در آینده‌های بدیل است، به گونه‌ای که دارای سازگاری درونی و محتوایی بوده و سازمان‌ها، نهادها و شرکت‌ها را برای رویارویی با عدم قطعیت‌ها، تهدیدها، فرصت‌ها و شگفتی‌های آینده آماده کند. سناریوها پیش‌بینی آینده نیستند بلکه عمق و نحوه اندیشه ما را درباره تغییرات در حال وقوع در آینده توسعه داده و در نتیجه باعث سنجش دقیق انتخاب‌هایمان در گرفتن تصمیمات استراتژیک بلند مدت و کوتاه مدت می‌شوند. همانطور که پیتر شوارتز بیان کرده است، سناریوها ابزاری برای نظم‌دهی به ادراک یک فرد درباره محیط‌های بدیل آینده هستند که تصمیم‌های فرد در آن محیط‌ها گرفته خواهند شد (Schwartze, 1991). در تعریفی دیگر از «اسلوکام» که یکی از ساده‌ترین و کاربردی‌ترین تعریف‌ها برای این مفهوم است، «سناریوها توصیفات روایی از آینده‌های بالقوه هستند که مرکز توجهشان بر رابطة بین رخدادها و تصمیمات است» (Slocum, 2005).
مراحل اجرای روش سناریو نویسی با رویکرد (GBN) ، به شرح زیر است.
1) تعیین موضوع یا تصمیم اصلی: تعریف موضوع پژوهش یا اهداف اصلی تحقیق، تعیین افق زمانی و مکانی، مشخص کردن تصمیم‌گیرندگان که مشارکت دارند و اهمیت مساله باید در این گام انجام شود. هرچقدر محدوده تصمیم یا موضوع موردبحث کمتر باشد، تدوین سناریوها آسان‌تر خواهد بود.
2) شناسایی عوامل کلیدی: فهرستی از عواملی محیطی که تأثیر مستقیم را بر هدف اصلی دارند، جمع‌آوری شود. ترکیبی از پویش محیطی و افق پویی در این گام استفاده می شود.
3) شناسایی نیروهای پیشران: تهیه فهرست عوامل هدایت‌کننده در محیط داخلی و خارجی که بر عوامل کلیدی شناخته شده در مرحله قبل مؤثر هستند. این نیروها به عوامل کلیدی شکل بخشیده و ساختاری از آنان می‌باشند.
4) طبقه‌بندی نیروهای پیشران بر مبنای اهمیت و قطعیت: در این مرحله عوامل بر اساس دو معیار تقسیم‌بندی می‌شوند؛ درجه اهمیت و میزان عدم قطعیت. نکته اصلی در این گام، شناسایی تعداد محدودی از پیشران‌های مؤثر بر عوامل کلیدی است که بااهمیت‌تر از دیگر موارد بوده و درعین‌حال با بیشترین عدم قطعیت همراه باشند.
5) منطق‌دهی به سناریوها: نتیجه مرحله پیشین، محورهایی است که سناریوهای نهایی بر اساس آن‌ها تعیین و تدوین می‌شوند. زیرا هدف نهایی سناریوهایی هستند که تفاوت‌های موجود بین آن‌ها قابل‌ توجه بوده و آینده‌های گوناگونی را رقم بزنند. در این مرحله، احتمال‌های متفاوت هر یک از عوامل کلیدی مرحله پیشین که عدم قطعیت و اهمیت بیشتری دارند، مشخص می‌شوند و مرز بین سناریوها مشخص می‌شود.
6) پربار کردن سناریوها: سپس با توجه جزییات مرتبط با موضوع اصلی، داستان‌ها یا سناریوهای اصلی به تصویر کشیده می‌شوند. هر یک از عوامل کلیدی و روندها و عدم قطعیت‌های اصلی در ترسیم سناریوها باید موردتوجه قرار گیرند. شیوه روایی داستان می‌بایست دانای کل و در زمان حال باشد و اتفاقات داستان بر اساس ارتباطات منطقی و باورکردنی به هم متصل شوند.
7) سنجش موضوع: بعد از تبیین سناریوها با رجوع به موضوع و هدف اصلی پژوهش، مطلوبیت هر یک از سناریوها با توجه به ایده اصلی پژوهش، موردبررسی قرار می‌گیرد. به عبارت دیگر با تصور کردن موضوع یا تصمیم اصلی در هریک از سناریوها می‌بایست احتمال شکست یا موفقیت در هر سناریو مشخص گردد.
8) انتخاب شاخص‌ها: در این گام می‌بایست به این پرسش پاسخ داده شود که کدام عناصر نیازمند پایش هستند و چه تهدیدها و فرصت‌هایی در هر یک از سناریوها نهفته است. همچنین باید برای هر سناریو شاخصی تعیین شود و بر اساس این شاخص جهت‌گیری متناسب با آن صورت بگیرد. درنهایت با نامگذاری مناسب و نگارش متناسب با بافت سازمانی، سناریوها تدوین و ارائه می‌شوند.
 
 
 اطلاعات کارگاه
تعداد ساعات دوره: 7 ساعت (9 صبح تا 5 بعد از ظهر)
زمان برگزاری: یکشنبه مورخ 28/3/1402
محل برگزاری: سالن شورای معاونت پژوهشی واقع در طبقة سوم ساختمان مرکزی دانشگاه اصفهان
ظرفیت دوره: حضوری 30 نفر و مجازی 80 نفر
هزینه دوره: با توجه به اینکه حمایت هایی برای دانشجویان و اعضا اتاق بازرگانی در نظر گرفته شده است، در این خصوص با شماره ی 09218774614 در پیام رسان های واتساپ و تلگرام تماس حاصل نمایید.
بستر آنلاین: اسکای روم دانشگاه اصفهان
مدرس دوره: دکتر علی ذاکری عضو هیئت‌علمی دانشگاه اصفهان و رئیس اندیشکده آینده‌پژوهی دانشگاه اصفهان
 
 
 درباره مدرس
                                                                                           
 
دکتر علی ذاکری، عضو هیئت‌علمی دانشگاه اصفهان و رئیس اندیشکده آینده‌پژوهی دانشگاه اصفهان است. تحصیلات او در زمینه مهندسی برق و آینده‌نگاری راهبردی بوده است و دوره‌های فرصت مطالعاتی در دانشگاه خراننگین در هلند و پنسیلوانیا در آمریکا گذرانده است. حوزة تخصصی او آینده‌نگاری سازمانی و برنامه‌ریزی سناریو محور است. او مقالات زیادی در این حوزه در مجلات داخلی و خارجی چاپ کرده است و مشاور کسب‌وکارهای مختلف در زمینة آینده‌نگاری راهبردی است. برای کسب اطلاعات بیشتر دربارة مدرس دوره می‌توانید به صفحات شخصی او مراجعه کنید:
صفحه شخصی در دانشگاه اصفهان: 
صفحه گوگل اسکالر:
صفحه لینکدین: 
 
 
 
 
 
 منابع و ماخذ:
 
 Freeman, O., & Watson, R. (2009). the Bookends Scenarios. State Library of New South Wales. www.sl.nsw.gov.au
Glenn, J. C. (2010). scenarios [The Millennium Project]. Futures Research Methodology
Schwartz, P. (2012). The art of the long view: planning for the future in an uncertain world. Currency
Schwartze, P. (1991). Einfluß unterschiedlicher Pflegemaßnahmen auf Vegetation, Stickstoffverfügbarkeit und Aufwuchs nordwestdeutscher Feuchtgrünlandgesellschaften
Slocum, N. (2005). Scenario Building Exercise. www.kbs-frb.be 
تاریخ:
1402/03/18
تعداد بازدید:
767
منبع:
دانشگاه اصفهان
آدرس: اصفهان - خیابان هزار جریب - دانشگاه اصفهان -سازمان مرکزی- طبقه اول- اندیشکده آینده پژوهی دانشگاه اصفهان 
تلفن: 03137934414 
پست الکترونیک: a.zackery@ast.ui.ac.ir
 
Powered by DorsaPortal